E – radio
TV



Δικτυακή τηλεόραση και ραδιόφωνο








Επιλέξτε από την λίστα ραδιοφωνικούς σταθμούς





Ιού 20



 
 
 
 
Του Πατρός Θεοφάνους Ιωαννίδη
 
 

Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή στα Πολιτικά πράγματα ήρθε η Επαναστατική Κυβέρνηση του Νικολάου Πλαστήρα, η οποία αμέσως απομάκρυνε από το Θρόνο του Αρχιεπισκόπου Αθηνών τον Θεόκλητο Α΄.
Η Πολιτεία συγκάλεσε Αριστίνδην Σύνοδο και τροποποίησε τον Καταστατικό Νόμο του έτους 1852. 
Επίσης, Επικύρωσε κάποιες Δικαστικές Αποφάσεις  και προχώρησε στην πλήρωση οκτώ Επισκοπικών Εδρών.
Ακολούθως, έγινε μια Μείζων Σύνοδος από δεκαοκτώ Μέλη μετά από το Διάταγμα της 27ης Δεκεμβρίου 1922.
Η Μείζων Σύνοδος έφερε ισορροπία στην Εκκλησία.
Το 1922 στον απομακρυνθέντα Αρχιεπίσκοπο Αθηνών  κ. Θεόκλητο Α΄ [1] δόθηκε το αξίωμα του Πρώην Μητροπολίτου Αθηνών.

 
Στις αρχές Φεβρουαρίου του 1923, Συνεδρίασε το Υπουργικό Συμβούλιο της Επανάστασης, για να δρομολογήσει τη Διαδικασία της Πλήρωσης του Κενωθέντος Μητροπολιτικού Θρόνου των Αθηνών.
Η Κυβέρνηση ήθελε να τροποποιήσει τη Σύνθεση της Διορισμένης από το Δεκέμβριο του 1922 Συνόδου και να εισάγει σ’ αυτή δύο από τους πρόσφατα Εκλεγμένους Μητροπολίτες.
Αποσκοπούσε ίσως στην άνοδο στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο κάποιου απ’ αυτούς.
Τα σχέδιά της όμως δεν υλοποιήθηκαν, επειδή συνάντησαν την αντίδραση της Συνόδου [2].
Το ίδιο διάστημα, παρενέβη στη συζήτηση για την Εκλογή Μητροπολίτου Αθηνών και η Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, με ψήφισμα των καθηγητών της, που επέδωσε στην Επαναστατική Κυβέρνηση του Νικολάου Πλαστήρα και την Ιερά Σύνοδο. Το Ψήφισμα συντάχθηκε με πρωτοβουλία του Αμίλκα Αλιβιζάτου, μετά από συνεννόησή του με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και τον Μακαριστό Οικουμενικό Πατριάρχη  κ. Μελέτιο Μεταξάκη [3].
Οι Καθηγητές και ο πρόσφατα Εκλεγμένος Μητροπολίτης Ηλείας  κ. Αντώνιος τάχθηκαν Υπέρ της υποψηφιότητας του Αρχιμανδρίτου  π. Χρυσόστομου Παπαδόπουλου [4].
Έτσι στις 8 Μαρτίου 1923 η Εκκλησία της Ελλάδος άλλαξε σελίδα με την Εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου Αθηνών του Αρχιμανδρίτου  π. Χρυσοστόμου Παπαδόπουλου, ο οποίος Χειροτονήθηκε στις 10 Μαρτίου του 1923.
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος πάραυτα ανέλαβε δράση.
Πρότεινε στην Ιερά Σύνοδο να Συγκληθεί αμέσως και επίσημα η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος για την Επικύρωση της Εκλογής και να έρθει η Εκκλησιαστική Ειρήνη με την Εκπόνηση και Αναθεώρηση κάποιων Εκκλησιαστικών Νόμων [5].
Στην Γ΄ Εθνική Συνέλευση συζητήθηκε η ανάγκη για αλλαγή σε κάποια Εκκλησιαστικά ζητήματα, μετά από κάποιες Διαπραγματεύσεις που είχε η Ιεραρχία με την Πολιτεία.
Στις 3 Απριλίου 1923 συνήλθε η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, με βάση το Βασιλικό Διάταγμα της 31ης Μαρτίου 1923, η οποία αποφάσισε ότι έπρεπε να καταργηθεί ο Νόμος ΣΑ΄ και να εκπονηθεί νέος Καταστατικός Νόμος, προς Αποκατάσταση της Κανονικής Τάξης και Διοίκησης της Εκκλησίας [6].
Εκ νέου, συνήλθε η Ιεραρχία στα τέλη του 1923.
Το Βασιλικό Διάταγμα «Περί Συγκροτήσεως της Α΄ Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος» δημοσιεύθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 1923, με το οποίο καλούνταν να συμμετέχουν σε Σύνοδο της Ιεραρχίας οι  Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος την 24η Δεκεμβρίου.
Εκείνη την Περίοδο, οι Κρατικές παρεμβάσεις στο έργο της Εκκλησίας ελαχιστοποιήθηκαν.
Επρόκειτο για μια νίκη της Κανονικής Τάξεως, ως προς το θέμα της Διοίκησης της Εκκλησίας [7].

Τα θέματα τα οποία απασχολούσαν την Ιερά Σύνοδο ήταν τα εξής:

α) Η Ανάληψη Θεμάτων από την ίδια τη Διοίκηση της Εκκλησίας της Ελλάδος από την καταργημένη Διαρκή Ιερά Σύνοδο.
β) Συζήτηση για το Νέο Καταστατικό Νόμο.
γ) Το Εκκλησιαστικό Ημερολόγιο και η Προσαρμογή του προς το Πολιτικό.
δ) Η γνώμη για την Απόφαση 35420/1923 της Επανάστασης [8].
 
 
 
__________________________________
 

[1] Βλ. Θεοκλήτου Μηνόπουλου Μητροπολίτου Αθηνών, Απολογία ενώπιον του Ειδικού Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου, Αθήναι 1917.

[2] Βλ. Στράγκα, Εκκλησίας Ελλάδος ό.π., β΄ τόμ., σσ. 1132-1133. Τσιρώνη Αθ. Θεοδόσιου, Ο Πολιτικός λόγος και ρόλος της Εκκλησίας της Ελλάδος (1912 - 1940), Θεσ/νίκη 2007, σ. 114.

[3] Βλ. Στράγκα, Εκκλησίας ό.π., σ. 1133, υποσ. 4. Βλ. Τσιρώνη Αθ. Θεοδόσιου, Ο Πολιτικός ό.π. Βλ. Νανάκη Α. Σταύρου, Η χηρεία του Οικουμενικού Θρόνου και η Εκλογή του Μελετίου Μεταξάκη1918 - 1922, Θεσ/νίκη 1983. Βλ. Φυτράκη Α., Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης, Αθήνα 1973. Βλ. Πάτελου Κ., Μελέτιος Β΄ ο Μεταξάκης, Αλεξάνδρεια 1966 (ανάτυπο). Βλ. Προβατάκη Θ., Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτης Μεταξάκης, Αθήνα 1988.

[4] Βλ. Αθάνατου Κώστα, «Περί τον Μητροπολιτικόν Θρόνον. Ο κ. Χρυσόστομος Παπαδόπουλος», Ελεύθερον Βήμα, 30 Δεκεμβρίου 1922, σ. 1. Βλ. Τσιρώνη Αθ. Θεοδόσιου, Ο πολιτικός ό.π.

[5] Αγγελόπουλου Αθ., Η ιστορία των δομών Διοικήσεως ό.π., σσ. 51-52.

[6] Χρυσοστόμου Παπαδόπουλου, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Η Εκκλησία ό.π., σ. 171.

[7] Βλ. Τσαγκάρη Αγγελικής, Η ιστορία ό.π., σσ. 282-283.

[8] Βλ. Ιωάννης Θεοδωρίδης, Συμπλοκή Νομιμότητος και Κανονικότητας η περίπτωση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Δαμασκηνού, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 184. 








το όνομα σου*

διεύθυνση email*

σχόλια*
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις ετικέτες HTML:<p> <u> <i> <b> <strong> <del> <code> <hr> <em> <ul> <li> <ol> <span> <div>

Κωδικός επικύρωσης*
 
σχόλιο σημείωση



Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες / χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Ουράνιες Σκέψεις









Πρόσφατες δημοσιεύσεις



Αναζήτηση



ΑΡΧΕΙΟ



ΘΕΜΑΤΑ





Αρθρα

Ορθόδοξοι προορισμοί











Διαφημίσεις